Reisebrev Mossecup 2023

J13, J14, J17 og senior var på Mossecup. Dette har vært en lang tradisjon, men ikke blitt gjennomført de tre siste årene på grunn av pandemien. Derfor var det veldig gøy at de tok turen og fikk oppleve Mossecup. Alle lagene har skrevet egne reisebrev fra helgen som du kan lese under.

J13

Som ny trener for J13, var denne helgen en fin måte å bli kjent med de 11 jentene som hadde mulighet til å være med, trenere og de foreldrene som bidro.
Det var en spent gjeng som satte seg på bussen på fredag ettermiddag, og etter den første natten, med noe varierende søvnkvalitet, startet J13 turneringen på lørdag morgen. Det ble kamper med både seiere og tap for de to lagene, men det ene laget kom seg videre til kvartfinale på søndag. Deretter ble det tid for shopping og middag på Peppes Pizza. Stor stas var det da de eldste jentene kom og snakket med, og lekte sammen med jentene, på kvelden. Det var da et høyt aktivitetsnivå med mye løping og latter i gangene på skolen. Da var det helt greit at planlagte leggetider ble utsatt ganske så mye, for dette var en utrolig fin gest fra de eldste og det skaper tilhørighet og samhold på tvers av årskullene i klubben. Søndagens kamp ble en jevnspilt kamp som bølget frem og tilbake, men endte med et knepent tap helt på slutten. Dette har vært en helg som har inneholdt mye glede, samhold, mestring, skuffelser og tårer, og det viser at jentene har en ekte glød for fotballen og hverandre. Tusen takk for innsatsen til jentene og stor takk til foreldrene som bidrar og gjør det mulig å reise på Cup.

J14

J14 reiste med 25 spillere fordelt på 3 lag. Fredagen ble brukt på busstur nedover og kvelden til utpakking og finne seg til ro på skolen. Lørdag morgen ble det felles frokost før avreise til hallen hvor kampene gikk slag i slag, det ble vinn, tap og uavgjort utover dagen. Med kampene unnagjort og alle 3 lag videre til sluttspill gikk turen tilbake til skolen hvor alle gjorde seg klare for høydepunktet for dagen. På Peppes ble det mye god pizza, snakk og latter, og aller viktigst bursdags feiring for vår «nye» hovedtrener Vetle og gledesspreder på laget Mailys. Søndag morgen fikk jentene sove litt lenger før det igjen var tid for avreise til hallen. Hvit og Svart lag var
først ute da de møtte hverandre i åttedelsfinale, der stakk hvit lag av med en knepen 3-2 seier. Blått lag var neste lag ute i sin åttedelsfinale mot HSV, der ble det dessverre tap og blått lag var også ute.

Da gjensto det bare hvit lag som møtte Eika Krapfoss i kvartfinale, etter strålende prestasjoner fra jentene så ble motstander dessverre for sterke og dermed var hvit lag også ute. På tur tilbake til Lillehammer ble det selvfølgelig et stopp på McDonald’s som avslutning på en flott helg med mye bra fotball og sosial klubb bygning.

J17

J17 reiste nedover til Moss med 34 spillere fordelt på fire lag. Med overfylte bager og godteriposer inntok jentene gymsalen på Verket skole. Fredagskvelden ble brukt til å ha det sosialt sammen, samt gjøre seg klar for lørdagens kamper. Vi startet lørdag med frokost, spillermøte og intense forhandlinger om en tur bort til Moss sentrum og kjøpesenteret. Her fikk jentene tråkket litt og koblet litt av før vi dro opp i hallen hvor et av lagene spilte sin første kamp. Fra dette sekundet gikk kampene slag i slag for alle lag, masse flotte prestasjoner og med mye spilleglede førte det til at resultatet ble fire lag i A-sluttspillet. Om det var gel i håret, taktisk planlegging av støtteapparatet eller finjusterte touch på banen som førte til mye flott fotball forblir en lagshemmelighet. Videre ble lørdagskvelden brukt til både gjemsel, kortspill og andre sosiale aktiviteter. Dagen etter var på ny klart for kamper i sluttspillet. To av lagene taper sine sluttspill-kamper i bokstavelig talt siste spillesekund. Det ble en brå og tøff avskjed med parketten. Men vi stoppet ikke helt der, vi kronet helgen med en tur på McDonalds og kunne krysse av for en vellykket helg, både sosialt og sportslig.

Senior

Etter to år med korona-stopp var det klart for futsal-cup i Moss igjen. På senior har de fleste blitt så gamle at det er andre ting som blir prioritert i starten av januar, slik at vi stilte med 8 av 42 på årets cup. De som dro fikk seg derimot en morsom start på årets sesong, mange kamper og en sosial tur.
Vi skulle egentlig ha to lag, men sykdom og skader gjorde at vi i praksis bare kunne ha ett – men for å ikke ødelegge for de andre lagene, valgte vi å stille med to lag, men måtte dermed bruke de samme spillerne på begge lag + litt hjelp fra J17. Derfor var det kun ett lag som hadde mulighet til å gå videre, noe vi også gjorde etter to seirer og et tap i gruppespillet. I sluttspillet ble det stopp mot svenske Onsala, i en jevnspilt match. Mer sykdom og en spiller som reiste på krets, gjorde at vi bare hadde en innbytter i sluttspillet, og det ble litt lite på 2×10 minutt kamper.
Lørdag kveld hadde vi tradisjon tro, en hyggelig middag sammen på Peppes og tradisjonen med politi og røver ble høytidelig lært bort til de yngste deltagerne gjennom helgen.
Thea og Ragnhild som kom til klubben fra Fart i høst, fikk også sin debut i blått denne helgen.
Artig å komme i gang med sesongen, og morsomt å samle store deler av klubben på samme turnering. Nå ser vi frem til Lillehammer cup, treningsleir i vinterferien og seriestart som bare er drøye to måneder unna.