Gode prestasjoner og læring for Søre Ål-jentene på Elverum

I helga var Lillehammer Søre Ål J12 på livets første overnattingsturnering og deler de gode opplevelsene med oss.

Det var 13 spente og gira jenter som på fredag ettermiddag møttes på Skogenhallen til felles avreise, og destinasjon Elverumsturneringen som skulle foregå midt i Elverum sentrum.

Etter innlosjering på ungdomsskolen i Elverum, der alle årets 138 lag var samlet, ble det på fredagen god tid til å se seg litt rundt om i selve turneringsområdet, samt møte mange nye, spennende mennesker.

Det var gøy å overnatte sammen med hele laget, stemningen var på topp, og det var ikke like lett å falle i søvn mellom alle latterkulene, men det hører jo litt med på turneringer. Alle sov i hvert fall noe:)

Det ble også gjort god læring i både utstyrskontroll og utstyrsjekk, og viktigheten av dette.

På lørdag var jentene klare for fire kamper, på 2×15 minutter på litt store tunge gressbaner/plener, og med kun en gresstrening i bagasjen var det litt uvant i starten at ballen ikke lystret like godt som på kunstgress, og hvor mye tyngre det var å løpe på naturlig gress.

Første kamp ble direktesendt på østlendingen.no, med kommentator, så det var gøy for de som ikke fikk vært med som publikum, men likevel fikk sett jentene på tv. Kampen ble spilt mot Nidelv 2, et jentelag som kom helt fra Trondheim. Gøy å spille mot noen helt ukjente lag for oss. Det var fysisk tøffe og teknisk flinke jenter, men vi klarte likevel å slå de 2-1, etter straffemål og godt lagspill fra oss. En tverrligger og noen høye gresstuster satte nok en stopper for et par mål ekstra også.

En god time etterpå var det nok en ny direktesendt kamp for laget vårt, denne gang mot Hvam IL, fra Nes i Akershus, som hadde mange lag med på Elverumsturneringen i år. Det var store sterke og høye jenter, som hadde en utstrakt bruk av hender og dyttinger, og vi har aldri hatt så mange jenter på laget noen gang som måtte ut av banen pga stemplinger og diverse småskader som i de to første kampene våre. De overkjørte oss på ingen måte, men de fikk et meget pent mål på et langskudd, og vi tapte 1-0. Jentene våre var nok ikke helt forberedt på hvor tøffe de var i kroppen, da vi er mye mer vant til å spille teknisk god fotball fremfor ufine taklinger.

Den tredje kampen skulle være på en annen arena, så vi måtte rett etter kampen mot Hvam,  gå 25 minutter rask gange dit, i lummert Elverumsvær, mens jentene inntok polarbrød, bananer og smoothie under marsj. Når vi kom frem til banen var det ca 10 min til kampstart, og det ble kun tid til dopause og på med fotballsko, før et Elverumslag som var ett år yngre, ventet ivrig på oss. Når de var et lag som var veldig « på» og vi var «av» både i hodet og bein, ble det dessverre 3-2 tap mot de, siden vi var litt for trege i avtrekkeren og kom litt sent i gang med kampen for vår del. Nå skal det sies at de nok var et dyktig 2011 lag, som var som klegger på våre slitne bein. De var forståelig nok meget fornøyd med seier over oss.

Etter den kampen fikk jentene ca 1,5 time hvile og inntak av mat og drikke, og man skal virkelig ikke undervurdere viktigheten av god restitusjon og næring, og når i tillegg himmel åpnet sine sluser og vannet banen godt, for så å brått stoppe å regne ved kampstart, var laget tilbake til sitt gamle «jeg», og banen oppførte seg mer kjent for våre driblejenter, så ble det en komfortabel 4-0 seier over et J12- Elverumslag, som var rimelig skråsikre på å slå oss etter tapet mot de ett år yngre jentene i kampen før.

På vei tilbake til skolen for middag og turneringsdiskotek, etter fire vel gjennomførte kamper, slo moder jord til med tidens regnskyll, hagl, lyn og torden, og vi fikk ufrivillig vasket kampdraktene.

På søndag skulle vi spille to kamper før hjemreise.  Beina og kroppen var uthvilte og mer vant til gressbanen, jentene var gira på å spille bra, og det gode lagspillet var tilbake, som gjorde at vi vant fortjent 3-0 over Nidelv 1, og 4-0 over et tredje Elverumslag. Kjempeinnsats fra alle jentene, og vi hadde en keeper som hadde en meget god dag på jobben.

Alle var enige om at det hadde vært ei super helg på Elverum, med mye god læring og erfaring på hvor morsom og hard ei turneringshelg faktisk kjennes på kroppen. Mange nye minner er lagt i minnebanken hos alle. Og uten å være veldig partiske synes vi at laget vårt spilte fin og god fotball, med fokus på tekniske ferdigheter, hurtighet, bruk av bredde i laget og godt lagspill, og høy innsats fra alle jentene gjorde at vi vant 4/6 kamper,  og bare tapte med ett mål i de to tapene.

Det skal bli gøy å følge disse flinke og snille jentene på flere turneringer de nærmeste åra.

Elverumsturneringen leverte godt opplegg og alt var vel gjennomført, og er absolutt en turnering vi anbefaler andre lag å benytte seg av neste år.

Skrevet av Hanne Grønning 🙂