Første kamp for J17 2021

Selv om sesongen 2020 akkurat er over, så har neste års J17 allerede startet sesongforberedelsene for neste sesong. Søndag var det duket for første kamp med 2004- og 2005-jentene på samme lag, da de tok turen sørover for å møte Brumunddal J17.

Av: Vegard Vikøren

På dørstokken til 2021-sesongen er det allerede klart at 2004-jentene skal være en del av seniortroppen til klubben, men siden J17 har kvalifisert seg til regionsligaen, så vil de også bidra der. Søndag ble derfor første mulighet til å begynne å jobbe med relasjonene for 04- og 05-jentene. Det var spent stemning før kampen, men tydelig at det også var mange som gleda seg til kamp – det er tross alt ingen selvfølge at vi har muligheten til å spille kamper i Innlandet i slutten av november.

Jentene gikk ut heltente fra start av og tok kommandoen i kampen fra første spark på ballen. Vi hadde mange veldig gode kombinasjoner som gjorde det helt umulig å se at dette var et lag som spilte sammen for første gang. Vi ruller opp det ene gode angrepet etter det andre og skaper sjanse på sjanse. Carmen Dahl får æren av å sette 1-0 etter å ha dribla seg gjennom flere Brumunddals-jenter. Leah Kvåle sender et innlegg over alt og alle og rett i mål, mens Emilie Erlandsen blir spilt nydelig gjennom og er iskald alene med keeper – vi leder 3-0 før omgangen er halvspilt.

Resten av omgangen fortsetter vi å skape sjanser, men er litt mindre effektive foran mål. Defensivt er vi stort sett trygge og jentene skal ha mye skryt for at de tør å spille seg ut bakfra og at de forsøker, selv om det er tydelig at det er en del ting vi ikke har fått jobba så mye med på trening sammen enda. På de 3 treningene vi har hatt sammen har vi fokusert på hurtig defensiv og offensiv omstilling, noe som også var fokus i kampen. Dette var vi veldig gode på og raske overganger og hurtig gjenvinning etter balltap gikk igjen som sentralt i spillet vårt gjennom kampen.

2.omgang starter der 1. slapp, og vi styrer mye av spillet. Vi skaper det ene gode angrepet etter det andre og Emilie Erlandsen setter sitt andre for dagen, etter nydelig forarbeid av Leah Kvåle. Brumunddal viser at det også bor mye fotball i de og får en redusering etter pent angrepsspill. Dagens venstrekant, Sophia Osmundsen bestemmer seg så for at også hun vil være med på moroa. Først stjeler hun ballen fra Brumunddals midtstopper, løper fra alle og setter kontrollert inn 5-1, før hun fører ballen nedover venstrekanten, skyter og setter sin egen retur mellom beina på keeper til 6-1. 7-1 er det Serine Jørgensen som får æren av å sette, med et nydelig langskudd opp i høyre kryss, etter et meget godt forarbeid av Petrine Kollstad. Emma Fløtre er på rett plass til rett tid, når hun setter inn 8-1 etter at keeper måtte gi retur på et velplassert skudd.

Brumunddal får seg et trøstemål på tampen av kampen, slik at sluttresultatet blir 2-8. Treningskamper i november har naturligvis lite å si for det som skal skje videre i sesongen, men en veldig morsom start for dette laget. Jentene hadde mye spilleglede og det var liten tvil om at de hadde det gøy med fotballen i denne kampen. Det bor veldig mye fotball i jentene og dersom de trener godt gjennom vinteren og våren, kommer det til å bli en veldig bra 2021-sesong for J17. Vi takker Brumunddal for kampen og ønsker de lykke til med KM-finale neste helg.

Laget: Idun Meren, Emma Fløtre, Serine Jørgensen, Hedvig Olsen, Hedda Prestrud – Sofie Horn (K), Petrine Kollstad, Carmen Dahl – Leah Kvåle, Sophia Osmundsen, Emilie Erlandsen

Innbyttere: Ida Kleiven, Selma Sletmoen, Ansif Mekonnen, Bjørk Arantsstovu.

Scoringer:

0-1 Carmen Dahl (Serine Jørgensen)
0-2 Leah Kvåle (Serine Jørgensen)
0-3 Emilie Erlandsen (Carmen Dahl)
0-4 Emilie Erlandsen (Leah Kvåle)
0-5 Sophia Osmundsen
1-6 Sophia Osmundsen (Selma Sletmoen)
1-7 Serine Jørgensen (Petrine Kollstad)
1-8 Emma Fløtre (Emilie Erlandsen)