3. div: Lillehammer med seier i etterlengtet seriestart

Stampesletta 18 august 2021: Lillehammer KFK – Valdres FK 5-0 (2-0)

Mål: Magnhild Lofthus (39), Emilie Erlandsen (45), Serine Jørgensen (46), Erle Lunde (70), Turid Salbu (75)

Da var det endelig klart for seriespill i kvinnenes 3. divisjon på Stampesletta igjen. Bare fem av spillerne som spilte sist det var seriekamp – i oktober 2019 – var med i troppen. Spillet bar innledningsvis preg av mye vilje, oppjaget tempo, høy puls og mange balltap. Lillehammer hadde mest ball, men Valdres var minst like farlige på omstillinger og kontringer de første 20 minuttene. En våken Idun Meren og en sikker keeperdebutant Ingrid Baardvik hindret Valdres-ledelse før Lillehammer begynte å få ballen til å gå og skape sjanser. Idun Meren var centimetere unna etter en corner før Aurora Andberg skjøt hardt i tverrligger fra langt hold. Magnhild Lofthus hadde en stor sjanse som gikk utenfor før samme sørlending etter 39 minutter fikk et fint fremspill fra A-lagsdebutant Emilie Erlandsen og satte 1-0. Like før hvilen ekspederte samme Erlandsen ballen kontant i mål fra 12 meter etter innlegg fra kaptein Andberg.

Lillehammer gikk ut i hundre etter pause og en annen debutant Serine Jørgensen fikk i ballen fra Turid Salbu etter litt klabb og babb i 16-meteren – 3-0. Etter 70 minutter fanget innbytter Erle Lunde opp en pasning fra keeper og satte 4-0 i åpent mål. Vossingen Salbu jaktet og løp ustanselig i sin spissposisjon, og etter 75 minutter fikk hun betalt med en lekker lobb over utrusende keeper til 5-0 etter gjennomspill fra en annen vestlending – Ingrid Menzies.

Lillehammer stilte med en bred tropp og holdt tempo godt oppe gjennom to ganger 45 minutter, noe hovedtrener Vetle Nerem var spesielt godt fornøyd med. I andre omgang hadde hjemmelaget full kontroll. Valdres-laget hadde flere gode og raske enkeltspillere, men da Lillehammer fikk skuldene ned og treffprosenten opp, ble det riktig så trivelig å være hjemmesupporter på Stampesletta i småkjølig sensommervær.

Lillehammers XI: Ingrid Baardvik, Ingunn Tofthagen, Idun Meren, Hedvig Olsen, Serine Jørgensen, Sofie Horn, Aurora Andberg, Magnhild Lofthus, Petrine Kollstad, Turid Salbu, Emilie Erlandsen

Innbyttere: Ingrid Menzies, Erle Lunde, Mari Aalberg, Lena Sylliåsen, Julie Waalen, Emma Veskje