3. div: Lillehammer med arbeidsseier over Vind etter drama før kamp

Stampesletta 28. august 2021: Lillehammer KFK – Vind 3-1 (2-0)

Mål LKFK: Sara Imingen (13), Maja Brå (33), Turid Salbu (60)

Gule kort: Hedvig Olsen, og Vinds keeper

Lillehammer hadde litt færre spillere i troppen før kampen mot Vind. J17 skulle spille Regionliga dagen etter – dessuten manglet ny kaptein Idun Meren og tre andre 2003-jenter fra troppen i forrige kamp. Utfordringen ble ikke mindre da to av spillerne i troppen fikk beskjed om karantene kort tid før kampstart. LKFK stilte derfor med utespiller Mari Aalberg (17) i mål halve første omgang – uten hansker og med vest over drakta – før sporty stand in-keeper Marthe Mæhlum rakk å komme seg til Stampesletta – rett fra dugnad på Elgåsen. Aalberg holdt roen med ball og målet rent, selv om Vind var nær scoring etter en corner som ble redet på strek.

Lillehammer hadde mest ball og etter 13 minutter kombinerte Serine Jørgensen og Petrine Kollstad fint på høyresiden. Turid Salbu kriget i feltet på innlegget som ble halvveis klarert ut til Kollstad, som fant Sara Imingen nydelig på venstre kant. Imingen dro av en forsvarer og satte ballen fint i lengste hjørnet med høyrefoten. 2-0 kom etter at den andre vingbacken Lena Sylliåsen vant et frispark fra skrått hold på sien av 16-meteren. Maja Brå skrudde den vakkert over keeper og i mål. Storjubel og litt lavere skuldre hos hjemmelagets trenere.

Det var varmt sensommervær på Stampesletta og mange slitne spillere allerede i pausen. Med kun to innbyttere på benken, var det grunn til litt bange anelser. Vind kom sterkt ut fra start i andre omgang, og spesielt venstrekanten Marion Ambrose var aktiv. Etter gjenvinning etter en dødball havnet ballen hos nevnte Ambrose innenfor 16-meteren, og vi fikk en fin kopi av Lillehammers første scoring. 2-1 og ny kamp!

Kampen sto og vippet litt og Lillehammer virket slitne. Da timen var spilt fikk hjemmelaget til et godt angrep der Ingrid Menzies spilte fri Maja Brå på høyre. Brå slo inn mot keeper som glapp ballen et tidels sekund. Der var en våken og tøff Turid Salbu på plass og fikk lirket inn 3-1 til protester fra bortelaget. Målet virket imidlertid greit fra vår posisjon – og videobildene viste det samme.

Etter dette fikk Lillehammer samlet laget og selv om det var mange slitne bein, så orket spesielt midtbanen å løpe kampen gjennom. Det var tæl på andreballer og gjenvinninger. Et par nestenulykker bak, ble avverget, og mot slutten satte Lillehammer inn debutant Andrea Fjeldbraaten, som fikk vist fram løpskraft, vilje og pågangsmot mot slitne Gjøvik-jenter. 3-1 og tre nye poeng i årets så langt vanskeligste kamp for Lillehammers A-lag.

Lillehammers XI: Mari Aalberg, Lena Sylliåsen, Emma Veskje, Hedvig Olsen, Serine Jørgensen, Magnhild Lofthus, Ingrid Menzies, Petrine Kollstad, Maja Brå, Sara Imingen, Turid Salbu

Innbyttere: Marthe Mæhlum, Andrea Fjeldbraaten

Bilde: Sara Imingen setter 1-0